כשקהילה יוצרת מרחבים משותפים

תארו לעצמכם מרחב ציבורי שהוא לא רק פונקציונלי אלא ממש מזמין – כזה שגורם לכם לרצות להישאר, להכיר אנשים ולהרגיש חלק ממשהו גדול יותר.

זה בדיוק מה שגישת Placemaking מבקשת להשיג – יצירת מרחבים שיש להם נשמה, רוח ואופי, וכל זה באמצעות שיתוף הציבור. אנחנו נכנסים כאן לגישה חדשה בנוף של שיתוף ציבור, גישה שמטרתה הגדולה היא בניית קהילה מועצמת ויוזמת.

Placemaking היא גישה חדשנית ואסטרטגית המכוונת להעצמת מרחבים ציבוריים באמצעות שיתוף הציבור. דרך גישה זו, שכל מרחב ציבורי יכול להפוך ממקום סתמי וקר לאזור שוקק חיים ומלא משמעות, וכל זה על ידי מעורבות של מי שאמור להשתמש בו – הציבור. בשילוב עם אסטרטגיית שיתוף ציבור, Placemaking הופכת לתהליך דינמי שבו התושבים, המשתמשים ובעלי העניין הופכים לשותפים פעילים ביצירת המרחב שבו הם חיים ופועלים.

עקרונות הגישה

1. מעורבות הקהילה:

הוא מעורבות הקהילה. התהליך מתחיל בזיהוי הצרכים, הרעיונות והחלומות של המשתמשים במרחב הציבורי, ומתפתח באופן שמזמין את הציבור לקחת חלק בעיצוב המרחב, ובכך ליצור חיבור רגשי חזק אליו

2. התמקדות בחוויות אנושיות:

שמה דגש על חוויות האנשים במרחב הציבורי. כאן הציבור הוא המלך. פותחים סדנאות, מפגשים, אירועים ומאפשרים לאנשים להביע את עצמם – והם עושים זאת בשמחה.

3. שילוב פעילויות ותכנים מגוונים:

מבקשת להעשיר את המרחב הציבורי על ידי שילוב פעילויות, תכנים ושימושים מגוונים, כך שהוא יתאים למגוון רחב של משתמשים ויהפוך למרכז פעילות חיוני, בין אם דרך הופעות, משחקים, מסחר או כל דבר אחר שיכול להחיות אותו. 

4. שיפור הזהות המקומית:

כל קהילה היא ייחודית, עם התרבות, ההיסטוריה והסיפורים שלה. מעודדת יצירת זהות מקומית ייחודית לכל מרחב, מתוך מטרה לשקף את ההיסטוריה, התרבות והקהילה המקומית. זהו תהליך המוביל לחיזוק תחושת הגאווה המקומית והחיבור לקהילה.

Placemaking כאסטרטגיית שיתוף ציבור

דמיינו פרויקט שבו במקום לקבוע מראש איך המרחב הציבורי ייראה, פשוט שואלים את הציבור – מה הם היו רוצים לראות שם? אולי פארק לכלבים? מקום למופעי רחוב? גינה קהילתית? ברגע שאנחנו נותנים לאנשים הזדמנות לעצב את המרחב שלהם, הם מתחילים להרגיש תחושת שייכות ואכפתיות כלפיו. כך גם באורח פלא (אנחנו ציניים כמובן) הם גם שומרים על המקום לאורך זמן וממשיכים לטפח אותו.בתהליכי שיתוף ציבור מאפשר לקהילה לתפוס חלק מהותי מתהליך התכנון והפיתוח של המרחבים הציבוריים.

אז איך עושים את זה נכון?

1. סדנאות קהילתיות:

כולל פעמים רבות סדנאות קהילתיות שבהן תושבים משתתפים באופן פעיל בתכנון המרחב. הם מוזמנים להביע את דעותיהם, לשתף ברעיונות ולהציע פתרונות יצירתיים לשיפור המרחב הציבורי

2. אירועי פיילוט במרחב הציבורי:

אפשר לקהילה לבדוק רעיונות שונים על ידי קיום אירועים זמניים במרחב הציבורי. לדוגמה, הצבת ריהוט ציבורי, עמדות מכירה זמניות או הפעלות ילדים, וכך ניתן לבדוק את תגובת הציבור ולהתאים את התכנון בהתאם

3. כלים דיגיטליים לשיתוף ציבור:

פלטפורמה דיגיטלית לשיתוף ציבור היא הרעיון המוצלח ביותר. כדי לשלב את ה-בצורה הטובה ביותר תעשו שימוש בסקרים ושאלונים מקוונים, התייעצויות בטקסט פתוח, שולחנות עגולים וירטואליים (יש לנו גם את זה!),  וירטואלי ועוד ועוד. כלים אלה מסייעים להרחיב את מעגל המשתתפים ולהגיע למגוון רחב של קולות ודעות

בהזדמנות זו, נזכיר את הפלטפורמה שלנו, שמצליחה להביא את כלל המרחבים למקום אחד – בו אפשר לחשוב יחד בסביבת התייעצות אחת, וגם – להיפגש במרחב הפיזי ולקבל תובנות מסוכמות.
נשמח לחשוב איתך ולפרוץ גבולות ביחד!

מעניין אותך? אנחנו במרחק קליק אחד >>

נשמח להכיר :)

מחפשי עבודה?

קורות חיים יש לשלוח למייל prizantrinattop@gmail.com